currently activities

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 15, 2012

Day 7- slumdog millionaire (india)

Bekfast sedap sbb byk roti croisant..brtolak ke fatehpur sikri jam 9am..prjlanan ambil masa 

Tazkirah imam asyraf, anak dah meninggal, barakallahu kalluma..doa kpd anak benih, doa dr awal, dr benih lg, saling berdoa2..

alfateh doa

abdullah b amru b asr, pasal assalamualaikum, amalan terbaik dlm islam, berilah makan dan salam kpd org yg kamu kenali dan tidak kenali...huruf sin ..dlm xsengaja bg salam, sbnanrnya kita tgh beri senyum..huruf sin nmpak gg,  selisih bahu pun beri salam..assalamualaikum, 

Repeat 4 kali ulang nama, baru nak betul2 brkenalan, michael n asyraf d lobi hotel..cantik perlakuan org bukan islam..

Aishah dan abu bakar..engkau belum menyuapkan makannan kpd org buta d pasar yg selalu menghina..setelah rasul wafat
Apapun mulakan dgn akhlak yg baik..contohi rasulullah, baru org nk masuk islam..

"Burung merak byk mcm ayam kg dok berkeliaran", kata mak

Nabi ibrahim iras 90% ngan nabi muhammad

95% islam di fathpur sikri, ada makam, masjid, 

Paling dekat ngan aku , adalah org yg paling byk selawat kpd aku..

Mughal means mongol

Jehangiri oor salim, akbar was so hapy, 

Ada kuiz dlm bas..hadiah buku hadis 40 imam nawawi, mak, abah, bglong ngan aku jwab soalan..40% hadiah kami qonquered.."famili cemerlang!" Jerit belakang org aku..satu soalan aku jwab in bi..means of mahal, aku jwab crown of building..jwapan betul mahkota..aku trry lg,means of jaipur..aku jwab city of victory, 
abang jwab aurengzeb, mak jawab deen ilahi, abah jwab mohammad b kassim..

Melawat sektar fatehpur sikri mmg besar..brgambar sakan aku ngan abg..tgh jln ramai org india kecik, besar, tua, muda keliling kami..aku beli pen. Dr harga rm20 bargain smpai rm5.. Aku pun beli la..aku sua duit rm5.. Lepas tu dia minta duit baru sbb dut tu katanya xlaku, koyak n xelok..ttba ada polis halau jerit2 trus suma beggar lari..aku peluk suma brg aku takut..bila da reda, dia dtg balik..aku ingt da selesai muamalah td..aku tunjuk abah minta tkar duit rm5.. Abah bg rm5..duit aku budak tu xkembalikan..dia trus lari..aku geram..sakit hati..its not about money, its about cheating..masyaAllah xpa la, pengalaman baru..

After a while, ada lg budak dekati aku..umur 11 thn, nama laka klu xsilap..smbang punya smbang suddenly another boy came..another boy told me kala actually called me with something not good..banjee..he claim he is muslim n kala is tricking me.."if u dont believe me, u can ask ur tour guide"," u have to take kala picture n send him to the police", kala is afraid now and step back from me..i dont want to ask the meaning of banjee at fahreez, my tour guide..no point insist knowing something that u know already not in a good meaning..

Ada lg trick depa..minta tukar duit..money changer kat kita plak..ada org tua slalu ikut abah..bila org tua tu fedup trus dia bebel..aku ingt dia kutuk grup kami kot..bukannya xmau bg, tp mmg kami dgalakkan jgn bg duit kat beggar, kata en mat la..klu bg, nant makin ramai yg mai..menjadikan diri sendiri lagi mudarat..

In a bus, fahreez selling fridge magnet n keychain..fridge magnet 3 pieces for 100 rupee, i took 6..keychain 75 rupee for a dozen, i took 2 dozen..

Lunch n solat di tmpat dinner semlm..depart to taj mahal at 3pm..spanjang prjnan fareesh xplain a lot about pick-pocket..teringat pristiwa d france dulu..aku hampir kena pick-pocket..berdebar ngan keadaan..makanan xdbenarkan d bawa msuk ke taj mahal, ipad n laptop kami simpan dlm bas, tawakkal tu alallah, suma duit mak abah bg kat aku..

Grup foto 100 rupee saiz A5

Abah beli t-shirt 11 pasang 1100 rupee, 

Traffic jam mcm besa..diikuti ngan alunan horn n bumpy road..smpai di taj mahal, kami naik electric car..its pollution free..stle gak.dlm bas, aku brkenalan ngan Issabelle n munich from france..abglong bg tmpat duduk Kat munich sbb dia tua..lama 

Dah 3 kali makan d tempat yg sama..rupanya this is the onyl place yg serve mkanan halal yg confident higient

Fahresh Sweet nama petta, halwa kundur utk bas shah jahan sj.. beypang rasa mcm kacang tumbuk..dua2 sedap

Bertolak dr agra 830pm..

Horn pun smpai bole buat lagu..ada signage kat blakang lori," please horn!" adoyay..jd culture horn kat sini oke

Photobucket

No comments:

Post a Comment