currently activities

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 15, 2012

aktivis NGO

balik dr india, aku mulakan satu aktviti baru..dah lama aku doa utk dpt peluang ni..bila aku diajak utk join, aku anggap ini seruan yg baik..the call..hehe


aku trlibat scr lgsung ngan aktivis API dan UNGGAS..2 benda yg aku rasa sgt asing ngan aku..huhu API tu singkatan dr Aktivis Pengupayaan Insan..dulunya dikenali ngan Angkatan Pemuda Pemudi Islam..satu gerakan dakwah yg pd aku sgt aktif di buttrwworth, penang..so, kerap jgak aku berulang dr island ke buttrworth utk menagih ilmu dakwah..satu petikan yg ckup aku suka "setiap manusia adalah pemimpin dan setiap pemimpin perlu berdakwah"..berminat ngan manusia salah satu syarat dlm sessi berdakwah..mendalami cara manusia yg berbeza..UNGGAS lak singkatan dr Urusetia Menangani Gejala Sosial..


ada sbb aku sertai aktivis ni..aku prasan sejak aku follow BERSIH, aku slalu dok pongpang psal isu semasa..berckp mmg syok, mengutuk mmg best..sumanya dlm alam maya intrnet..tp, taraf mana kepedulian aku ni?jd, aku start measure diri sendiri, lantas bertafakur sejenak..


Dari Abi Said Al-Khudri r.a, katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : " Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya ( kuasanya ). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya ( nasihatnya ). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya ( tidak meredhai perbuatan tersebut ). Dan yang demikian adalah selemah-lemah iman (Riwayat Muslim).


hadis kt atas ckup utk tafsirkan kegalauan aku..



ada apa dgn percakapan dlm alam maya??..setakat berckp tanpa intonasi..org jarang boleh faham between diplomacy or sarcasm.. kkdang buat tanda smiley, dan kita beranggapan itu senyum kambing oke..berbentuk sindiran..jd cmn??


setiap percakapan boleh membawa kpd 2 benda.. yg aku pasti, pertama utk mewujudkan kepekaan dan kedua utk menyelesaikan masalah.. cth, aku lapar (peka), dan aku makan (selesai maslah)..dlm dunia skang, suma org dah peka ngan maslah..sbb ada internet..yg kurangnya, proses menyelesaikan masalah..itu yg aku fokus skang..

ehehee..ttba aku teringt cth lain yg menarik..


aku dlm umur logik utk kawen (peka), dan aku nk kawen (selesai maslah), tp dgn siapa (kembali bertafakur)?


p/s: ohoi..nk kena lempang laju2 atau tendang berirama??


Photobucket

No comments:

Post a Comment