currently activities

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, October 24, 2009

besday abah ke-58

besday abah 14 hb october..dah lepas lama daa..khehhe, lupa nk update laks..erm, aku stori psal abah aku la keh..aku tatau nk start dr mana..

abah lahir thn 1951, abah anak bongsu dr 5 adik bradik, dilahirkan di langgar, kedah. blajar smpai stpm..erm, skang umo dia 58 la..jelas nmpak grisan2 halus kat muka dia..kaki pun naik kematu kehitaman..bila aku pegang, bila aku usap, dia ckap 'aging process'..

rutin harian dia skang mudah dibaca..dia da xbz sbb da pencen..admire him...subuh kat masjid, pas2 baca kitab skit b4 pi sek, blik 4 lunch, pas2 jaga cucu, masjid lagi zuhur ngan asar, usrah lpas maghrib ngan famili, menulis n tido awal....da tua pun, msih gigih masuk sek utk blajar..sek agama rakyat..sek kat derang.. blajar pengajian jawi ngan kitab2 kat sek tu katanya...pelajar sek tu rata2 sebaya ngan kinah, adik aku. gigihnya abah.. mana nk cari insan camni? im proud of him..

abah bila da pencen ni aku tgok suka menulis..slalu gak aku curi2 tgok apa yg ditulis..rupa2nya, dia tgh wat buku..file name dia letak 'memoir abah'. dlm buku tu dia menulis riwayat hidup dia since budak2 smpai skang..interesting..tulisan dia teratur n sistematik..abglong aku yg ajar abah cmn nk tulis buku..baru aku tau, rupanya abglong aku suka menulis sbb turun kemahiran dr abah..skang, abglong aku yg ajar abah aku balik..wartawan kan..mest dia tau..

abah masa remaja aktif ngan scout pengakap dia..abah suka kucin...klu abah ngan kinah tgh berbalah (sbb dua2 bongsu kot) pastu ttba kucin lalu, dua2 tu ttba ble jadi kawan baik..punya la suka kucin..aku ada terbaca tulisan abah, dulu, pakcik aku buang kucin abah kat seberang sg..sbb atas arahan tok aku...abah marah, pas2 sanggup seberang sg blik utk amik kucin dia sedangkan abah kecik lgi masa tu...pakcik aku lpas 2 xbrani dah nk buang kucin abah, sbb abah akn jadi xkeruan dek khilangan kucin.

bbrapa hari soblom besday abah, terpkir aku nk bg hadiah apa kat abah..tp aku xda duit..dulu ble la, sbb ada duit MARA..skang aku xda income ler..so, aku ingt, aku bg hadiah servis dah la..huhu..aku amik 1 baldi air suam & bermula la keja aku pedicure kaki mak abah mlm tu..mak pun tumpang sekaki...so, aku pedicure dua2 mlm 2..khehhe, smpai depa ttido ...puas ati aku..

besday abah kami celebrate ptg keesokannya..mak buat main course-bihun goreng, so aku buat dessert la plak- moist choc cake & puding karamel..lama gila aku xbuat kek. last aku buat rsanya form 5 dlu kot..msa aku slalu lepak kat umah..khahhah..how time flies so fast~~

n skang aku da ngantuk gila babas..mata da mau tido, nant2 la aku smbung stori..adios..fid gatal ajak balik~~

No comments:

Post a Comment