currently activities

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, January 7, 2012

Day 3- freakin freazy (india)

22 dec 2011


abah panggil aku alice pg tu..alice in the wonderland katanya..cmn dia ble imagine aku budak kecik yg sesat dlm hutan dgn pakai coat baru..okeee T_T


After brkfst we r heading to mughal garden by 930am..aku beli sarung tgan 200 rupee..aku nmpak burung gembala kerbau brkicau kuar asap..cutee..naik atas van, cikgu hasnan ckp, kita suma dah xda rupa mlaysia, suma dah jd kashmiri alike..en zul pass brownies cake sorang satu..spanjng prjlanan naik van lalu tepi dal lake..itik bykkkk..heran aku xsejuk k?masjid byk, org tgh potong kayu buat kayu api, kasut aku sejuk xtau ble brthan x main salji nanti,kebun sayur byk tepi jln, pokok bogel, angsa lintas jln 3 ekor xheran keta tgh byk..jln rilek ja beratur ceh sungguh, snow mountain on my right, dekattt, oke da smpai heritage mughal garden nishat..950am


mughal garden nishat xda apapun..sbb skang kan tgh winter break..duhh..klu pi waktu spring baru cantek byk bunga..oke la, farouk, local tour guide crita history garden ni..


ke kilang karpet dan kilang textile..kat kilang textile ja aku membeli..Harga 5400 rupee aku gila2 bargain smpai 3000 rupee utk kain saree 3 pieces..pashmina aku beli 11 pieces harga asal 3300 dpt 3000 ja..cashmere carpet xbeli apapun mahal doe smpai rm1500-3000..telan air liur ja..1.15pm so jom lunch, balik ke houseboat..


Lunch makan roti nan, nasi putih, ayam tandori, sayur, buahan..otw to masjid jamek..masjid jamek kena byar 10 rupee utk bwa kamera ke dlm, abg tlg byarkan (rs15=rm1)..lepas ke masjid jamek ke masjid hazratbal..brenti solat maghrib n isya d sini..aku smbung jln2 ke kwsan sekitar..ada dlm 4 org smayang cara hindu kat luar masjid..aku curious so tnya farouk, "they r showing respect n they r hindus"..pelik..moga dibuka pintu hati mreka mendekati islam n masuk islam..


abah cari rambut rasulullah tp imam ckp hari jumaat sj dbuka ke public..kat masjid ni pompuan xble masuk ke dlm, hnya solat d luar..such a discriminate!


bahasa tempatan..Hazratbal maksud saw (mungkin dlm bahasa urdu kot), Bakshish maksud tips..dsbbkan kami g pakej, mmg duit xbyk dkeluarkn masa travel..tp ramai la plak minta tips..rimas jgak..lain tau ngan sedekah..sedekah kita ikhlas nk bg, tp tips depa mcm paksa2 lak..klu xbg, dikutuknya kita plak (walau aku xfaham bahasa urdu, tp bole la tahan mengagak)


Hala balik, sgt letih n sejuk amat, xda smangat nk ambik gmbar..aku lay down between mak n abah dlm shikara boat..tempat duduk aku kosong lantas soblom brlepas ada org jerit, "one more person in this boat!"..serba salah trus aku ambil balik tmpat duduk..xmau ada stranger lain dlm shikara, besa la tamak...trlmbat, stranger dah naik bot...ehh, imam asyraf rupanya..ermm, xpa laa..mai la masukkk!! haha


Dinner-converstion antra mr aziz ngan auntie rosnaini, 


Mr aziz, " i work here for a very long time..its 36 years".. Auntie rosnaini sarankan mr aziz patut menerima share sbb dah lama berkhidmat," u shud have some share then"..aziz replied, " no, i work 4 god"


As usual, after dinner, pedagang or pelaut akan dtg meniaga d living hall boat kami..mlm ni jual kain, shawl, bed spread lak..aku beli shawl 700 rupee, mak beli 2 pasang shawl 2700 rupee, bed spread king size..baju kak 900 rupee


mughal garden..bgus betul imam muda..diskusi agama sepanjang masa, peramah, suka senyum..role model utk belia cintakan hadis..byk cerita pasal kisah2 sahabat nabi..teringin aku nk preach agama mcm dia


smbil shopng, smbil makan minum teh kashmir cecah biskut..sedap!!


srinagar veteran


masjid jami', kashmir..the oldest mosque


di masjid hazratbal, kashmir..breathtaking view..setiap 1-12 rabiulawal ada pesta keraian..bot2 byk akan parking kat tepi masjid ni yg jugak tasik dal..nmpak mcm byk bidaah brdasarkn hiasan masjid..tarikh tu, imam akan keluarkan rambut rasulullah dan declare pd org ramai..


living hall dlm houseboat..heater tu guna arang kayu..livign hall ni mmg sentiasa warm n cozy..klu aku bkak ja main door, aku akan diserang ngan penjual..huhu




Photobucket

No comments:

Post a Comment