currently activities

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, April 19, 2010

1st eksperimen-preliminary data collection


data collection kat pokok kak asmat-mine wud be similar like this

herm..minggu lepas agak kalut sebenarnya..at 1st, 13-16 april pagi..mmg aku bz tlong kak asmat buat eksperimen kat pokok dia ..pendek kata pokok yg aku jaga slama ni kat nursery usm..morning glory beach..species hipomea gaks..mmg byk benda baru aku blajar n things got so excited in the midle of xprment..teruja gak..basically thx to dr foong, kumar, and kak asmat sbb sudi ajar aku selok belok research..1st tyme la katakan buat research, mmg la terkemut sket..dunt wory, get down to earth when u want something to learnt..

sarang burung merbah


kacang sepat

kami guna licor machine utk measure photosynthesis rate kat every leaf..then, ada la formula n calculation..basically bila da masuk architecture ni, aku naek nyampah sket ngan calculation..deymn, statistik lak...teringt matrik dlu..erm, blasah laa...lama2 besa laa..penat, mmg penat..byangkan la, kena berjemur the whole day frm 530am-730pm..giler hapa..tp mmg keja research camtuh..trun padang..on field project..seb bek skang aku cuma tlong kak asmat..so, jn byk komen..aku beruntung gak blajar dlu sbum projek aku sendiri berjln..biar terkontang kanting skang..dua mesin aku try handle..result yg dpt mmg dlm bentuk data nombor then kena plot graf afterwards...dlm byk2 data tu, yg penting 2 benda ni ja..photosynthesis rate ngan co2 emmission..^^..lepas tuh 16 april pg, kira leaf area lak..ni lgi satu lawak..kena potong setiap daun kat 20 pasu beach morning glory pas2 masukkan daun ke dlm mesin..just nk kira area..mesin lak rosak part downloading data..so, aku ler kena hands-on tulis sendiri kat paper sheet..huh, berpeloh aku takut silap key-in data..dah la data kak asmat..apapun, smpai pasu ke-11..mesin dah jadik btol bengong..kal dr foong, then dia ckap.."oke la, da cukup la tuh"..huh, lega..ingtkan ada alternatif lain..hihi..tgok jam, dah kul 12tghari..kul 1pm aku nk buat eksperimen kat pokok aku lak kat tekun nun..berdebar pun ada sebenarnya..barang katt site aku dah setel lam keta..aku lapar, ajak nas makan kat kedai awek muda..hhii, ttba kak asmat mai kat sebelah aku amik kertas harga mkanan..hehe, "akak belanja"..huhu, rezeki2..


korang bole differentiate x mana 3 species pokok tuh??hehee

1pm-my eksperimen begin..kumar ngan joon ni akan assist aku lak..besa la, kena tlong menolong kannn...haha, eksperimen depa nanti, aku lak kena tolong..huhu..


4 species legume..tp kacang buncis dah kena tolak awai2 lagi dah

tungu punya tungu punya tungu...awan lindung la plak matahari..mmg kat kabin tadi pun kumar dah ckp, cam xbole buat je eksperimen ptg nih..last2, kami buat gak raw data collection or we call it pilot test a.k.a suka2 punya measurement..herm, masa shade pun kami amik data..sensitif toi mesin nih..rupanya harga mesin nih rm200K n mmg ada insuran masa nk keluarkan from muka head tuh..aku berdebar gak pegang benda alah nii..dlm asia, cuma ada 6 unit je..


me and joon ni handling over licor machine..thx to kumar 4 supervised

dpt jer result, kami blik kabin cemacs..dwnload data, print n jumpa trus ngan dr foong..herm, disbbkan kami mmg amik raw data jer, mmg kena buat lagi la of coz..preliminary data collection...actuly under topik co2, aku kena buat smpai 3 eksperimen..2 baru satu topik..aku ada 3 topik suma..uwaaaaa

No comments:

Post a Comment