currently activities

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, May 2, 2011

Tehran, day 1, 24 april 2011

Dlm flight, bosan yg amat..amek msa dlm 8 jam..sama ngan pi Jeddah..beza waktu kat sini 3 jam setgah ja..nasib baik aku dah charge bateri laptop awal2..atas flight jgak aku analisisdata research..bole la tahan 3 jam aku wat keja..ni 1st time aku nek airbus airasia..rupanya klu nek airbus, diorang mmg sediakn complimentary snacks..air diorang xcharge pun..overall oke jgak la..kami prasan suma yg layan kami dlm flight adalah lelaki..heran??xda stewardess ke?suma steward ja kan..rupa2nya, made sense la jgak sbb stewardess kan xtutup aurat..kat iran, suma compulsory berpkaian litup..even u r non-muslim.. baju pun kena pkai mlepasi bontot..bgus btul..dlm flight kami smbang ngan pramugara ni..lupa lak nk tnya nama..sbb bosan, kami chating smpai ssh org nk lalu lalang area situ..haha..dia byk bg penerangan utk ke paris nanti..tqvm.. siap bg peta lagi ajar cara save duit kat france..huhu

Smpai ja kat Tehran, kami tido jap kat airport..smpai dlm pkul 10pm local time..kami round2 airport cari alitalia utk double check-in spy xrush sgt esok..solat subuh ada benda pelik aku tgok..depa semayang atas batu ..nama dia batu karbala..bru aku teringt depa ni pegangan syiah..kita ni sunni..so, mmg la lain skit..lgi satu depa ni baca doa qunut soblom rukuk..herm??oke la, lpas smyang subuh trus bertolak ke mount tochal..harga 45 ribu toman satu mini-taxi one-way..sshnya nk berkomunikasi kat cn..lelah!!serupa itik ngan ayam berckp..masa ni la teringt kata2 usop wilchar..inilah pentingnya English education..haddoi!!
Smpai ja kat sana, msing2 xsabar..pakai baju tebal bagai..nk main snow la katakannn..pi la ke ski places..nk nek telecabin (cable-car)..nasib kami xbaik..tutup la plak kann..ahad ngan isnin tutup..hampeh, aku dok google soblom ni kat open everyday..mmg web iran ni chabuk xupdate rupanya..huhu..kami nek la bas seround kat atas mount tochal n hve a sight-seing from below..tgok hati dok derap ja kan dr bwah tgok salji..ngeng!!

Lpas tu kami trus check-in hotel hafidz…penatt..dok round area bazaar skali..tukar2 bus and taxi..adventure btul ngan ssh nya nk berkomunikasi..lewat ptg tu lpas rehat kejap, kami dinner..kebab!! ori marii~ hoho..besarnya kebab diorang..kami beli 3 ketul kebab bole makan smpai 5 org..tu pun xabes!!tapau....lpas tu kami smbung jln2 ke bazaar n city-centre..sini ttup awal..seawal 830 mmg byk kedai da ttp..blik n trus tido..

Tepat kul 1230am, kami trus bertolak ke airport imam khomaini nek taxi..45 ribu toman jgak..sini yg peristiwa klimaks..aku tensen..tgh2 beratur msa nk chack-in, ttba diorang buat kalut..ckp dlm bahasa Persian..aku yg terpinga2..wat happen??mmandangkn aku sorang ja kat kaunter yg org luar..aku trus ketuk mmeja n request English pls..dlm broken English..aku bole paham..mengatakn flight alitalia yg kami bakal naiki overweight n minyak xckup..kambing btull..smpai ja turn aku, diorang buat camni plak kan..huu..aku cam nk nangis bila dia kata mungkin kena tkar flight Qatar airlines and flight delay..papahal kena tunggu captain dtg kaunter jap..aku sabar..aku tunggu..

Skali captain dtg kaunter..slpas buat perkiraan..dia bg pelepassan tp dgn syarat kena trunk at turki utk isi minyak soblom ke rome..alhamdulillah..tp ni mmg peristiwa paling rush la dlm hidup aku..we r the last grup yg nek flight..gila kelam-kabut..ni suma imigresen punya pasai..aku dok geram..klu pi kat negara2 yg mcm ni (iran, Nepal,indo, etc..) yg pedalaman2 skit suka dok buat high security check)..lembab!!papahal..kami selamat smpai naik alitalia ke rome..sesampainya di rome kami mmg xsabar...oke, smbung ke next upload :))

syiah solat n sujud di atas batu karbala ..belajar cara syiah di iran..ermm, they r not friendly to the tourist..

 
had a long walk to mount tochal..tp trun nek bas sbb dah xlarat..haahaa..sejukk

mount tochal..telecabin ttp da ari ahad n isnin..haiyaa..xda rezki 

kebab otak ..ada berani ka???

 we had 1 chicken kebab n 2 beef kebab..mkan ngan roti ala2 france..erkk, bole laa..kenyangnyaaa...pjg tuh kebab dia..bole mkan smpai 5 org kot..mkan kat restoran tu omputih abes..berdiri!!

Photobucket

No comments:

Post a Comment